A projekt leírása

A figyelemhiányos hiperaktivitási rendellenesség (ADHD) az egyik leggyakrabban diagnosztizált betegség a gyermekek és a fiatalok körében; a gyermekek és a fiatalok 5-7% -át érinti ez, az idegrendszer fejlődését érintő rendellenesség (Polanczyk et al., 2007). Magyarországon becslések szerint az oktatási rendszerben 70 000 ilyen gyermek vesz részt, ami azt jelenti, hogy átlagosan minden osztályban egy kiskorú érintett.

Azok gyerekek, akik nehezen kontrollálják a saját viselkedésüket, nehezen figyelnek és szabályozzák érzelmeiket, nehezen szerzenek barátokat vagy alakítanak ki pozitív kapcsolatokat felnőttekkel, és nehezen birkóznak meg a hagyományos oktatási struktúrák és gyakorlatok követelményeivel, nagy kihívást jelentenek a szülők és a tanárok számára.

Fontos tisztában lenni azzal, hogy ezek a gyerekek nem szándékosan produkálják a kihívást jelentő viselkedést. Az ADHD az idegrendszer fejlettségét érintő rendellenesség, ami azt jelenti, hogy bizonyos mértékig jelen van a születés óta, és a gyermekek által tapasztalt nehézségek különböző neurológiai és pszichológiai működésekhez kapcsolódnak.



A legtöbb, ha nem mindegyik ADHD-val érintett gyermek iskolai nehézségekkel küzd az oktatási környezet követelményei miatt (pl. azzal, hogy nyugodtan üljön és hosszú ideig fenntartsa a figyelmét). Mégis, a megfelelő típusú otthoni és iskolai támogatással az ADHD-s gyermekek kiteljesíthetik a potenciáljukat, és közösségük teljes értékű tagjaivá válnak. Ha azonban ezek a gyermekek nem sajátítják el a megfelelő készségeket a nehézségeik kezelésére, akkor számtalan negatív élmény veszélyezteti őket, például ismétlődő kudarcok, alacsony önbecsülés, iskolai lemorzsolódás, munkanélküliség vagy bebörtönzés, és a mentális egészségi problémák (pl. depresszió, szorongás) kialakulása. Tehát az ADHD problémát jelent mind a gyermekek, családjaik és iskoláik, mind a tágabb közösség és a társadalom számára. Az ADHD azonban jól kezelhető; nem kapcsolódik tanulási képtelenséghez, vagy alacsony intelligenciához.

A programban az óvodapedagógusoknak kívánunk olyan eszközöket biztosítani, amelyek segítségével felismerhetik az ADHD-t és hozzájárulhatnak a hatékony segítségnyújtáshoz mindennapi tanulási környezetben.

Elköteleztük magunkat egy befogadó szemlélet mellett, ahol a speciális vagy kiegészítő tanulási igényű gyermekek egyenlő jogokkal rendelkeznek és társaikkal együtt tanulnak, és ugyanolyan oktatási és fejlődési lehetőségekhez jutna hozzá, mint azok a gyerekek, aki nem küzdenek nehézségekkel vagy rendellenességgel.

Jelenleg Magyarországon, Szlovákiában és Romániában, ha a szülők szokatlan magatartást észlelnek a gyermeküknél, tanácsadó intézményekhez fordulhatnak, ahol szakértői felmérést végeznek. A szakértői vélemény legtöbb esetben tartalmazza a kognitív viselkedési terápiát, ez pedig speciális szakmai támogatást igényel. Az ilyen támogatás javarészt a nagyvárosokban és az említett országok központi részein elérhető. Más régiókban a szülők és gyermekeik kizárólag a közoktatás segítségére tudnak támaszkodni. Az ADHD esetében ebben a helyzetben a legfontosabb szerepe a pedagógusnak van. Projektünkkel szeretnénk megtámogatni a tanárokat, felfegyverezni őket olyan tudással és eszközökkel, hogy hatékonyan képesek legyenek a gyermekek szociális, érzelmi és/vagy magatartásbeli fejlődési igényeit támogatni. Ehhez hasonlóan felismerjük a szülők szerepét a gyermekek oktatásában és fejlődésében. Ennek megfelelően szeretnénk támogatni a szülőket is a gyermekük viselkedésének megértésében, hogy megszerezzék a tudást és azon készségeket, melyekkel támogatni tudják gyermekeik fejlődési készségeit, annak érdekében, hogy sikeresek legyenek az iskolában és az életben.

Tudatában vagyunk annak is, hogy mennyire elterjedt a megbélyegzés és a negatív attitűd a kihívást jelentő magatartás és az ADHD tekintetében. Gyakran fordul elő, hogy a szülők és a tanárok tartják fenn vagy félnek a társadalmi, érzelmi és/vagy viselkedési nehézségekkel, és különösen az ADHD-val küzdő gyermekekkel szembeni negatív attitűdöktől.

Rájuk és a többi emberre is számítunk abban, hogy felismerjék és megértsék, hogy a kihívó viselkedéssel gyakran a gyermek azt kommunikálja (mert máshogy nem tudja), hogy nem tud egyedül megbirkózni a helyzettel. Az ADHD diagnózisa gyakran az első lépés ahhoz, hogy a gyermekek, családok és iskolák megszerezzék a megfelelő támogatást és erőforrásokat.

A szülők és a tanárok számára készített útmutatónk biztosítja számukra azokat a tudást és készségeket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy megbirkózzanak a különböző szükségletekkel és nehézségekkel.

Projektpartnerek

RAABE KLETT (HU)
ADHD-MAGYAROSZÁG ALAPÍTVÁNY (HU)
COVENTRY UNIVERSITY (EN)
SPOJENA SKOLA (SK)
ELTE BÁRCZI (HU)
DE GYAKORLÓ ÓVODÁJA (HU)
ASOCIATIA CSIPKEROZSIKA (RO)

Kövessen minket a facebookon!

Kövessen minket a facebookon, és olvasson a projektről, rendezvényeinkről és ismerje meg legfrissebb híreinket.

projekt céljai

Milyen eredmények várhatók a projekt időtartama alatt és annak befejezésekor?

A projektben két termék kidolgozására kerül sor:

Digitális kézikönyv a óvodapedagógusoknak (O1): módszertani iránymutatásokat ad az ADHD-s gyermekekkel foglalkozók számára. PDF formátumban lesz elérhető, négy nyelven (angol, magyar, szlovák, román).

Digitális útmutató szülők számára (O2): tájékoztatást nyújt az ADHD felismeréséről és a mindennapi élet szervezésére vonatkozó iránymutatásokról, az ADHD kezeléséhez szükséges, megfelelő környezet kialakításához. PDF formátumban lesz elérhető, négy nyelven (angol, magyar, szlovák, román).


Nemzetközi projekttalálkozók
Budapest, 2018
Coventry, 2018
Roznava, 2019
Budapest, 2019

Fókuszcsoportok
O1 kézikönyv esetén: magyarországi, szlovákiai és romániai óvodapedagógusok részvételével
O2 szülői útmutató esetén: magyarországi, szlovákiai és romániai szülők részvételével

Munkatársak képzése
Coventry, 2019

Disszeminációs konferencia
Budapest, 2019

A projekt számokban

90

óvodapedagógust szeretnénk elérni a projekt során (felmérésben, kutatásban, fókuszcsoportokban, fejlesztésben, terjesztési tevékenységekben)

180

szülőt szeretnénk bevonni a projekt végrehajtásába (felmérésbe, kutatásba, fókuszcsoportokba, fejlesztésbe, terjesztési tevékenységekbe)

600

szülőt és pedagógust és más érdekeltet (döntéshozót) szeretnénk elérni a projekt eredményeivel

1200

főt szeretnénk megszólítani a projekt honlapján és facebook oldalán

Hírek

Nehéz a pedagógusnak, nehéz a szülőknek – az ADHD-s gyermek a köznevelésben

Az eltérő viselkedésű gyerekek sokszor olyan mértékű nehézséget okoznak az óvodáscsoportban, amelynek a kezelése – szakszerű eszköztár híján – fejtörést okoz a pedagógusoknak és a szülőknek egyaránt. Az óvónő gyakran hiába jelzi a szülőnek, hogy érdemes utánajárni a viselkedésprobléma okának, a szülők hárítanak, és az óvónőket vádolják, hogy nem értenek a szakmájukhoz. Az óvópedagógusok és a többi szülő pedig szintén nehezteléssel néz az érintett kisgyerek szüleire, hogy „miért nem nevelik meg rendesen”. Ez mindenki számára óriási érzelmi megterheléssel jár.

A segítségnyújtás első lépcsőfoka minden érintett számára, hogy felismerjük, elismerjük, hogy a gyerek más, és segítségre van szüksége – nemcsak neki, hanem a nevelésében érintetteknek is.

A Helping Hand projektben szülőknek és óvópedagógusoknak nyújtunk segítséget most készülő kiadványainkkal. Megmutatjuk, hogyan kommunikálhatnak jobban egymással, és hogyan érhetnek el közösen eredményeket, fejlődést egy ADHD-s gyerek nevelésében.

Ha kíváncsi a projekt további eseményeire, kérjük iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kövessen minket a Facebook-on!


Nem betegek, csak rossz korba és helyre születtek:

"Nem meglepő, hogy a civilizációtól távoli, kevésbé fejlett területeken az ADHD-t igazi kincsként, értékes adottságként tartják számon, ami a sikeres zsákmányszerzés és fajfenntartás alapja, a modern társadalmakban azonban az ADHD-s személyek már kevésbé állják meg a helyüket, kevésbé tudnak érvényesülni, hiszen környezetük megbélyegzi és elnyomja őket, mondván, kilógnak a sorból, alkalmatlanok bizonyos feladatok elvégzésére. Pedig mennyivel jobban járnának ők is és a társadalom is, ha a szétszórt, ábrándozó, nyugtalan, túlbuzgó, impulzív, hiperaktív jelzőkkel való dobálózás helyett inkább arra fókuszálnánk és támaszkodnánk, hogy mennyire lelkesek, kreatívak, kíváncsiak, innovatívak, könnyű felkelteni a figyelmüket egy új ingerrel, a hiperfókuszálás mesterei, empatikusak (hiszen tudják, milyen kilógni a sorból), eltökéltek, szórakoztatóak és tele vannak energiával."

A divány cikkében felnőtt ADHD-sok osztják meg a tünetegyüttes előnyeiről szerzett tapasztalatikat: https://divany.hu/eletem/2018/03/20/adhd_elonyei_pozitiv_oldalai/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

Ha kíváncsi a projekt további eseményeire, kérjük iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kövessen minket a Facebook-on!


Projekthírek - 2018 február

Mit tud ön az ADHD-ról?

Mely problémás viselkedésformákkal szembesül a leggyakrabban? Milyen nehézségeket jelent ez Önnek a hétköznapok folyamán? Megkapja a megfelelő támogatást és információt, amellyel megkönnyítheti a család életét? Kapcsolatban áll nevelési, egészségügyi szakemberekkel, pszichológussal? Van lehetősége tanácsot kérni? Támogató közösségbe járni?

Milyen formában lenne szüksége segítségre a jövőben? (ismeretközlő kiadványok, ismeretterjesztő előadások, nevelési segédletek, segítő beavatkozások, pedagógus tréning, szakmai megbeszélés, szupervízió, stb.)

A Helping Hand projektünkben óvópedagógusok és szülők számára készítünk gyakorlatban használható kézikönyveket, amellyel segíteni, támogatni tudják az ADHD-val érintett gyerekek beilleszkedését, mindennapjait, boldogulását.

A projekt első szakaszában a fentiekhez hasonló kérdésekkel mérjük fel az érintettek ismereteit és szükségleteit, hogy az év végére elkészülő kiadványaink minél nagyobb segítséget jelentsenek az azokat forgató családok és pedagógusok számára.

Ha kíváncsi a projekt további eseményeire, kérjük iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kövessen minket a Facebook-on!


1. Hírlevél

Miért vágtunk bele ebbe a projektbe?

Egyre több és több óvodás korú gyereket – egyes kutatók szerint akár 5% is lehet az arányuk – diagnosztizálnak figyelemhiányos-hiperaktivitással. Számtalan olyan kiskorú is jár az oktatási intézményekbe, akiket soha nem diagnosztizálnak. Az ADHD-s tanulók nehezen ülnek nyugton az osztályban, dührohamaik vannak, és egyszerűbb feladatokat sincs türelmük végrehajtani – sokszor rossz gyerekként stigmatizálják őket az óvodai-iskolai közösségek és a többi szülő.

Bizonyítható, hogy azok az iskolások, akik már az óvodában is „problémások” voltak, az oktatás további szintjein is nehézségekkel szembesülnek – jóllehet az ADHD tünetei már kisebb korban is világosan felismerhetőek. Amennyiben nem kezelik megfelelően, élethosszig tartó problémát okozhat.

Ha a gyermekek időben részesülnek megfelelő figyelemben és kezelésben, mind a gyerek-, mind a felnőtt társadalomnak jól teljesítő tagjaivá válnak – hiszen készségeik és intelligenciájuk gyakran átlagon felüli.

Projektünkkel olyan kézzelfogható, gyakorlati útmutatókat, eszközöket kívánunk nyújtani az óvodai nevelőknek és a szülőknek, melyek segítségével megfelelően tudják támogatni ezeket a lenyűgöző, de gyakran nehezen kezelhető gyerekeket.

A projekt állása, aktuális eseményei – Készülünk a projektindító megbeszélésre, melyre 2018. január 29-30-án kerül sor Budapesten, a projektpartnerek részvételével: a magyar Raabe Klett Kft., az ADHD Magyarország Alapítvány, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kara, az angliai Conventry Egyetem, a Debreceni Egyetem Gyakorló Óvodája, a szlovákiai, rozsnyói Spojena Skola és a romániai Csipkerózsika Egyesület.

A projekt várható eseményei a közeljövőben: – Kérdőívek segítségével felmérjük a tanárok és a szülők kezdeti ismereteit, és elkezdjük a nekik szóló kézikönyvek kereteinek meghatározását.


Cikkek, érdekességek:

Hiperaktivitás, ADHD, figyelemzavar – Hogyan ismerjük fel?
Kálózi-Szabó Csilla pszichológus cikkében felsorolja a figyelemzavaros hiperaktivitás tüneteit.

ADHD-s a gyerek vagy csak túl kicsi még?
A cikkben az ADHD diagnózis életspecifikus kockázataira hívja fel a figyelmet a szerző.


Kérjük iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy minél hamarabb értesülhessen új híreinkről!

Kövessen minket a Facebook-on!

Kapcsolat

Cím
Raabe Klett Oktatási Tanácsadó és Kiadó Kft.
1116 Budapest, Temesvár u. 20.


Telefon
Raabe projektmenedzsment:
(+36 1) 270 9352
Fax: (+36 1) 349-8773



Facebook